Pagina's

08 juli 2017 - Williams Lake - Golden

Voorzien

Gisteren hadden we gelezen dat er om 6u deze morgen een update zou zijn betreffende de afgesloten wegen rond Willams Lake en dus staan we op dit uur op om de website te checken.
De zuidelijke weg, die we van plan waren om te nemen, blijft zeker en vast afgesloten aangezien daar de zwaarste branden woeden.
Bij de noordelijke weg echter, richting Prince George, staat vermeld dat die in zuidelijke richting afgesloten is, maar dat de noordelijke richting wél open is. Bizar. We begrijpen niet goed hoe dat kan, maar besluiten toch maar snel te gaan ontbijten om zo snel mogelijk in die richting te kunnen vertrekken. Dit wordt dus een omweg van zo'n 350 km, maar beter dit dan hier in Williams Lake vast te zitten.
Bovendien gaat deze route langs de Icefields Parkway, tussen Jasper en Banff, en die staat in elke reisgids niet voor niets telkens in de top 3 van mooiste bergwegen ter wereld. Volkomen terecht overigens want we hebben die al meerdere keren gereden en kunnen zeggen dat dit echt 300 km zijn om met open mond, omwille van zo veel natuurschoon, te rijden.

We spreken af met het hotel dat ze onze kamer vasthouden tot de middag en als we dan nog niet terug zijn, kunnen ze die vrijgeven. Momenteel is het windstil, maar je weet maar nooit hoe de omstandigheden veranderen eens de wind opnieuw zo sterk wordt als gisteren.

Na amper 10 km zien we al de eerste bosbranden. Volgens ons nog heel pril en er is ook nog niets van brandweer aanwezig.

Enkele kilometer verder opnieuw.

En nog verder lijkt wel de volledige top van een berg in brand te staan.

Kilometers lang zien we geen enkele tegenligger en ook ons rijvak lijkt wel voor ons alleen gereserveerd. Bijzonder vreemde gewaarwording en eigenlijk ook niet geruststellend. We zien ook geen enkel waarschuwingsbord of hulpverlener. We rijden behoorlijk hard door, ruim boven de snelheidslimiet, maar we zijn hier ook helemaal alleen.
Na heel wat kilometers zien we ineens heel wat zwaailichten op het linkse rijvak en daar blijkt dus dat vak in zuidelijke richting afgesloten. We hebben er echter totaal geen idee van wat de reden hiervan kan zijn. We hebben dan wel bosbranden gezien, maar geen enkele die echt een bedreiging vormde voor het verkeer.
Verder richting Prince George zien we geen andere branden meer.

Rond de middag komen we aan bij Mount Robson  Provincial Park. De berg toont zich heel zelden (wij hebben hem bij al onze vorige bezoeken nog nooit helemaal gezien), maar nu ligt hij daar in al zijn glorie.

Ik bel snel nog naar het thuisfront om mijn allerliefste gerust te stellen, die al die tijd doodongerust op een cruiseschip aan het ronddobberen was ergens tussen de Griekse eilanden en na hier onze lunch genomen te hebben, rijden we verder richting Jasper en de Icefields Parkway.
Zoals gezegd is dit één van de (dé?) mooiste bergwegen ter wereld, maar nu hebben we niet echt veel tijd om veel te stoppen en eventueel een korte hike te doen. Alle uitzichtpunten en heel wat hikes hebben we vroeger al meerdere keren gedaan,. Zie onze indexpagina voor links naar deze verslagen en een video van de volledige route. Kalaman index.
Bovendien rij je deze weg bij voorkeur in de voormiddag want alle uitzichtpunten liggen ten westen van de weg en dus mooi in de zon in de voormiddag. Na de middag kijk je voortdurend pal tegen de zon in.

Hieronder toch enkele indrukken.

Foto's van eerdere bezoeken aan de Icefields Parkway.

We komen om 19:30u aan bij de Lodge en nu blijkt dat Booking.com om één of andere reden onze kamer geannuleerd heeft! We hebben net meer dan 12 uur en 930 km gereden en nu blijken we ook nog geen kamer te hebben. Maar dat laten we uiteraard niet gebeuren en we bekomen dat we ergens anders een kamer krijgen toegewezen inclusief ontbijt. Men moet dit maar regelen met Booking.com. Wij betalen hier gewoon wat voorzien was en rijden dan naar de Glenogle Mountain Lodge & Spa. We worden zowaar in het Duits verwelkomd en krijgen al meteen een dikke knuffel...
Alles, behalve de wifi, ziet er ok uit en nadat we nog naar Bear's Den gaan eten zijn, kruipen we om 23:30u tussen de lakens. Voor ons eigenlijk nog maar 22:30u want we hebben vandaag de klok een uur moeten doordraaien.

Morgen rijden we naar Waterton Lakes NP, voor 2 nachten, en daarna 3 nachten in Glacier NP. We verwachten de volgende dagen dus niet al te veel foto's kunnen uploaden omwille van zo goed als geen wifi. Maar alles komt later wel online. We gaan op 4 dagen wel 4 schitterende hikes doen, waaronder 2 van de 3 triple crone hikes: Carthew Alderson en Crypt Lake in Waterton Lakes en de Highline Trail en Ptarmigan Tunnel in Glacier. Alle 4 bijzonder lang én lastig, maar we kijken er hoe dan ook erg naar uit. Hopelijk wilt het weer ook mee.